dinsdag 20 juli 2010

Toscane - terugreis

Helaas komt aan alles een eind en zo ook aan onze heerlijke vakantie in Toscane. Rond 10 uur kwam Claudio om de sleutel weer in ontvangst te nemen van het huis en zijn wij aan de terugreis begonnen.

Gelukkig ging het een stuk soepeler dan de heenreis, maar achteraf gezien is het toch wel erg ver rijden. 4 dagen in de auto van de 12 dagen vakantie. Misschien de volgende keer toch met het vliegtuig, hoewel het natuurlijk wel super is om met onze eigen cabrio in de Toscaanse heuvels rond te rijden.

We zijn de eerste dag van onze terugreis door Italië en Zwitserland gecrossed en weer over de Gotthardpas gereden.

Net over de grens in Duitsland hebben we overnacht. Ik wilde persé een hotelkamer met airco, omdat het 's nachts op de heenreis zo warm was in die hotelkamer. En dat lukte gelukkig nu wel in Hotel Rebstock in Weil. Ook konden we daar nog heerlijk eten en hebben prima geslapen.

Rond 6 uur waren we weer thuis in ons heerlijke huis in Dordrecht. 's-Avonds even gedag gaan zeggen bij Joris en Berend, zij zijn ook net thuis gekomen van Kos en donderdag komen gelukkig ook Rowan en Yanniek weer terug van hun vakantie.

zondag 18 juli 2010

Toscane - laatste dag Garetto

Helaas onze laatste dag in Toscane. Zoals ik me had voorgenomen, weer heel vroeg opgestaan, om kwart voor 6 liep ik beneden aan de heuvel in het bloemenveldje. De haan was al wakker dit keer, maar ik zag wel een ree weg sprinten. Mooi gezicht.

Helaas geen vlinder te zien. Het is echt een omschakeling, normaal gesproken ben ik gefocused (weet niet of je dat zo schrijft) op alles wat fladdert, maar nu fladdert er niets en moet ik dus tussen de bloempjes en het graan enz. speuren. Ik zag echt geen enkele vlinder.

Dus toen maar wat andere zaken op de foto vastgelegd, zoals een sabelsprinkhaan, een spin, een bloempje.

En ineens zag ik een prachtig vlindertje op een bloempje zitten Mooi toch?

En toen wist ik dus waar ik moest zoeken. Er zat een mooi blauwtje op een stengel.

En ook een zandoogje. Prachtig tegen het licht in.

Toen ik weer naar boven wilde klimmen om een duik in het zwembad  zag ik dit mooie zwartwitte vlindertje zitten, met zijn vleugels wijd open om snel op te warmen.

Ik had het nu wat langer volgehouden (want water mee naar beneden genomen) maar rond 8 uur was ik toch wel weer doorgezweten. Maar weer heel zachtjes een duik in het zwembad doet wonderen. :) Na een uurtje werd Herbert ook wakker en hebben we bakkie koffie gedaan op het terras.

Voor José van BonoVivo heb ik nog wat fotos van het zwembad met de overkapping gemaakt.

En aan het eind van de middag zijn we nog in de buurt aan toeren geweest.

Op de terugweg van Chianni naar Garette ook nog even gestopt. In de verte zie je ons huis liggen. Prachtig hé op die heuvel. Links van het huis (dus voor de kijker rechts) zie je het bloemenveldje, wat tot naar beneden achter de bomen loopt.

Nu nog even genieten van de laatste avond hier en morgenochtend weer op pad voor de reis naar huis.

Slaap lekker.

Toscane - Koningspage

Gisteren vroeg opgestaan, vandaag lekker uitgeslapen. Lekker samen bakkie thee op terras in de schaduw, beetje lezen, spelen met de iPad :), ontbijten en steeds zie ik vanuit mijn ooghoeken vlindertjes vladderen. Met name de koningspage is zo mooi. Die zweeft echt. Maar zit eigenlijk nooit stil.

Toch weer spijkerbroek aan, sokken en schoenen en downhill naar het bloemenveldje. En laat ik nu geluk hebben en een koningspage zien fladderen van bloem naar bloem. Dus voorzichtig er achter gegaan en steeds geprobeerd een foto te maken.

Een een blauwtje, die laat zien waarom tie zo heet. Zo mooi....

's Middags zijn we eerst boodschappen gaan doen, die thuis gebracht en daarna wat gaan rondtoeren met als uitgangspunt nog een keer naar het zonnebloemenveldje te gaan met wat zachter licht, dus net voor de zon ondergaat. Helaas kwamen er wolken over de bergen en was de zon ook ineens weg. Dus ben ik maar wat met de makrolens aan de slag geweest. Ook leuk! Net voor we weggingen kwam de eigenaar langsrijden en die zou op mijn website gaan kijken naar zijn zonnebloemen.

We waren uiteindelijk wel heel laat thuis en zaten dus om 10 uur nog aan de stokbrood met lekkere kaas en tomaatjes en parmaham en meloen als toetje.

Morgen nog 1 dag in Toscane en maandag gaan we helaas weer naar huis rijden. Maar we kijken er natuurlijk enorm naar uit om de jongens weer te zien. Joris en Berend zijn met hun mam en oma naar Kos en komen dinsdagavond weer thuis. Het was daar heel warm, maar ze hebben een supervakantie daar.

Rowan en Yanniek waren met Niclas en Heleen ook naar Italie, zij zaten vlakbij Venetië en hebben het daar geweldig gehad. Vanmorgen zijn ze naar Oostenrijk vertrokken om daar nog een paar nachtjes te blijven. Zij komen donderdag weer thuis.

Welterusten weer en tot morgenvroeg, ik ga nog een keertje voor zonsopkomst op zoek naar de vlindertjes.

vrijdag 16 juli 2010

Toscane - Vlinders en de kust

Gisteravond had ik me voorgenomen om nu eens echt heel vroeg op te staan, namelijk voor zonsopgang, om mooie vlinderfotootjes te maken. De zon komt op rond 6 uur, dus reken uit je winst... Om kwart voor 6 liep ik op het bloemenveldje naast ons huis en wat was dat genieten. De absolute rust, zelfs de krekels sliepen nog. Volgens mij heb ik de haan van de buren wakker gemaakt haha.,Het licht is dan echt heel mooi, alleen waar slapen die vlindertjes dan eigenlijk? Zoeken, zoeken en zoeken, maar ik heb er een paar gevonden.

Helaas was ik sneller opgewarmd dan de vlindertjes, dus na anderhalf uur had ik het wel gehad en ben heel zachtjes, om niemand wakker te maken, even het zwembad ingegaan en heb daarna op terras zitten genieten van de wakker wordende natuur. Voor herhaling vatbaar dus.

Op het terras hebben we steeds een hagedisje lopen. Nu had ik toch mijn camera bij de hand, dus die heb ik gelijk eens mooi op de foto gezet.

Ons huis is een half uurtje rijden van de kust, dus vandaag, vrijdag, gaan we die eens bekijken. Het plan is te rijden naar Cecina en vandaar uit naar het noorden te rijden richting Livorno. Van te voren had ik opgezocht dat richting Livorno veel rotskust is en dat zou ik graag fotograferen met een lange sluitertijd, waardoor je een mooie soort mistachtige foto's krijgt. Dit lukt het beste aan het eind van de dag als al wat donkerder wordt.

Heel eigenwijs keken we niet naar de navigatie maar namen we een andere route. We volgden het bord wat aangaf hoe we naar Cecina moesten. (achteraf stond Cecina helemaal niet op het bord maar Miemo) Hadden we dat maar niet gedaan.......een onmogelijke weg leidde ons met haarspeldbochtend een berg op en, tja, dan moet je er ook weer af. Vol gaten en stenen. Wel erg leuk was dat we onderweg 2 zwijntjes zagen scharrelen. Helaas waren ze al verdwenen voor ik de camera uit m'n tas had gepakt (les--> altijd camera bij de hand houden).

Uiteindelijk kwamen we weer op een normale weg en konden we van alle uitzichten genieten. En....tara...een zonnebloemveld ontdekt. Als een klein kind in de snoepwinkel heb ik me uitgeleefd met het maken van foto's. Ik werd lek geprikt door de muggen, het zweet gutste over mn rug, maar wat was dat mooooooi

Aangekomen in Cecina hebben we even op het strand gekeken maar zijn weer gauw weggegaan. Enorm druk, mensen zitten heel dicht bij elkaar en nog zo warm. Terwijl het al 5 uur in de middag was.

Maar via Vada en allerlei andere dorpjes langs de kust richting Livorno gereden. Inderdaad prachtige kustlijn, maar heel moeilijk bij te komen. Er staan veel grote huizen langs de kust met grote ijzeren hekken en dikke deuren met grote letters PRIVATE. Bij sommige stukjes staan auto's op de vluchtstrook, daar kan je wel via rotsen naar beneden klimmen, maar op onze teenslippertjes geen goed plan. Overigens doen veel Italianen dat wel, er zaten best veel mensen beneden bij het water en er werd ook veel gezwommen.

Dus weinig foto's kunnen maken van de kust, maar wel leuk om het gezien te hebben. Onderweg bij een pizzeria gestopt en weer terug naar huis. Daar zat dit schatje op ons te wachten.

Buonanotte en tot morgen.

donderdag 15 juli 2010

Toscane - Volterra

Vandaag alweer donderdag. Dus maar eens de balans opgemaakt van wat we allemaal nog willen zien in Toscane. Natuurlijk willen we graag naar Florence, maar na de hitte en het zweten in Pisa, zien we het niet zo zitten om met deze temperatuur in een stad te lopen. Ook hebben we Luca, Volterra, Sienna en natuurlijk het strand nog op ons verlanglijstje staan.
We hebben  besloten om in ieder geval niet naar Florence te gaan in deze vakantie, we moeten dus nog een keer terug naar Toscane (wat erg)(NOT) hihi. Luca is bijna anderhalf uur rijden...dus vandaag maar gekozen voor Volterra. Dat is een half uurtje rijden en schijnt erg mooi te zijn. Pas aan het eind van de dag gaan we daar naar toe. Dus tja, wat doe je dan de rest van de dag???? Ik kan niet alles hier neerschrijven, maar uuuh lezen, luieren, spelen met de nieuwe iPad, nagels lakken, macrofoto's maken.

Er vliegen zoveel prachtige vlinders op het veldje naast het huis, eigenlijk te veel. In nederland zie ik een vlinder en daar ga ik op mn gemakkie kijken waar tie gaat zitten en dan ga ik voorzichtig foto's maken. Als ik hier een vlindertje volg, dan zie ik alweer een andere, die ik dan volg, maar ja, dan zie ik weer een andere.... Ook zijn ze heel beweeglijk, dus misschien moet ik er dan toch maar eens aan om erg vroeg mn bed uit te gaan morgen...

Deze kleine gast wilde het huis in:

Eind van de middag dus op pad naar Volterra. Uit de wikipedia: Volterra is een Italiaanse stad in Toscane, in de provincie Pisa. De stad werd gesticht door de Etrusken en ligt op een heuvel met uitzicht op de heuvels in de omgeving. De stad heeft 11.000 inwoners en trekt veel toeristen.

Inderdaad leuk, gemoedelijk dorpje, en toen wij er waren (eind van de dag) niet heel veel toeristen.

Onderweg nog hier en daar gestopt voor het maken van foto's. Helaas is het al een paar dagen heiïg weer, maar het blijft prachtig hier in de heuvels van Toscane.